Jäsenmaksut

Jäsenmaksu

Etusivu » Tietoa jäsenyydestä » Jäsenmaksu

Ammattiliiton toiminta rahoitetaan jäsenmaksuilla. Jäsenmaksu on liiton hallituksen määräämä summa vuodeksi kerrallaan. Vuonna 2022 maksu on 25€ kuukaudessa.Maksamasi jäsenmaksun voit vähentää verotuksessasi. Jäsenmaksuissa ohjeita ja neuvoja antavat luottamusmiehet, ammattiosastot ja liiton henkilöstö.

Itsemaksavat jäsenet

Lyhyissä työsuhteissa kertaluonteisiin työnantajiin työsuhteissa olevien jäsenten on mielekkäämpää hoitaa jäsenmaksunsa ns. itsemaksavana.

Jäsenmaksu tulee maksaa joka kuukausi (25€/kk 2022). Maksu sisältää työttömyyskassan (A-kassan) jäsenmaksun. Jäsenmaksujen laiminlyönti tai niiden maksaminen väärin perustein aiheuttaa ongelmia jäsenoikeuksiin. Liiton hallitus päättää jäsenmaksun vuosittain.

Lähetämme itsemaksavalle jäsenelle jäsenrekisterissä olevaan kotiosoitteeseen viitteelliset tilisiirtolomakkeet koko vuodeksi vuodenvaihteessa. Voit vaihtaa paperisen laskun e-laskuun, joka on helpoin tapa hoitaa jäsenmaksut. On tärkeää maksaa jäsenmaksut oikealla viitenumerolla kuukausittain, jotta ne kirjautuvat oikein henkilökohtaisiin jäsenrekisteritietoihin.

eAsiointi

eAsioinnissa olevan jäsenmaksulaskurin avulla voit maksaa jäsenmaksusi haluamasi suuruisissa erissä etukäteen, vaikka koko vuoden jäsenmaksun (300 €) kerrallaan.

Yrittäjäjäsenmaksu

Yrittäjäasemassa olevien jäsenmaksu on 17 €/kk, jolloin kuulut liittoon ja ammattiosastoon.

Jos siirryt yrittäjäksi jäsenyyden aikana, voit olla jäsenenä palkansaajille tarkoitetussa työttömyyskassassa enintään 18 kuukautta (ns. jälkisuoja-aika). Tänä aikana kokonaisjäsenmaksusi on 25 €/kk.

Vapaamerkinnät

Jos olet työmarkkinatuella, opiskelemassa, suorittamassa varusmiespalvelusta tai muuten oikeutettu jäsenmaksuvapauteen, muista ilmoittaa asiasta lähimpään aluetoimistoon tai ammattiosastosi jäsenasioiden hoitajalle kolmen kuukauden välein saadaksesi jäsenrekisteritietoihisi vapaamerkinnät ko. ajalle (kts. liiton sääntöjen 6 § alla).

Jäsenmaksuvapaudet (liiton sääntöjen 6 §)

Osaston jäsen vapautuu suorittamasta jäsenmaksua, jos hän on ollut vailla ansiotuloja seuraavista syistä:

a) osallistuessaan liiton aloittamaan tai hyväksymään työtaisteluun;
b) ollessaan työttömänä ilman oikeutta työttömyyskassan maksamaan työttömyyspäivärahaan tai työvoimapoliittisen aikuiskoulutuksen koulutustukeen;
c) ollessaan sairaana tai tapaturman vuoksi työkyvyttömänä sen jälkeen, kun työnantajan sairausajan palkanmaksu on päättynyt;
d) pitkäaikaisen sairauden tai vamman aiheuttaman työkyvyttömyyden tai eläkkeelle siirtymisen vuoksi voidaan jäsenmaksuista myöntää vapaus määräajaksi enintään kuitenkin neljäksi vuodeksi, jonka jälkeen jäsen
on velvollinen maksamaan liiton ja osaston jäsenmaksun;
e) opiskelun, varusmies- tai siviilipalveluksen sekä äitiys-, erityisäitiys-, isyys- ja vanhempainvapaan, hoitovapaan ja vaikeasti sairaan lapsen hoitoon sekä omaishoitoon osallistumisen vuoksi voidaan myöntää jäsenmaksuista
vapaus enintään neljäksi vuodeksi, jonka jälkeen jäsen on velvollinen maksamaan liiton, osaston ja työttömyyskassan jäsenmaksun.

Jäsenmaksuista vapautettu jäsen on velvollinen neljännesvuosittain
ilmoittamaan jäsenmaksuvapautuksestaan osaston taloudenhoitajalle tai liiton aluetoimistoon niiden merkitsemiseksi jäsenrekisteriin. Mikäli jäsen on laiminlyönyt ilmoittaa jäsenmaksuvapaudestaan ja hänet on erotettu osastosta maksamattomien jäsenmaksujen perusteella, ilmoitusta jäsenmaksuvapaudesta ei enää hyväksytä, ellei ilmoituksen tekeminen
ole estynyt pätevästä syystä, jonka liiton hallitus tai sen valtuuttama elin hyväksyy.

Saavutetut lepäävät jäsenoikeudet säilyvät."